انواع بازیکنان براساس تعریف بارتل (قسمت اول)

طبقه بندی بازیکنان بارتل یک نوع دسته بندی  برای بازیکنان بازی هست براساس مقاله ای منتشر شده در سال 1996 از  ریچارد Bartle براساس کارهایی که در بازی ها انجام می دهند. طبقه بندی در اصل توصیف بازیکنان در بازی های آنلاین چند نفره (در سبک MMORPGs) هست هر چند در حال حاضر برای بازی های تک نفره نیز استفاده می شود.

طبقه بندی بر اساس یک نظریه شخصیت بنیان گذاشته شده است. این شخصیت ها چهار نوع می شوند: کمال طلب(Achievers) – کاوش طلب(Explorers) – اجتماع طلب(Socializers) – مبارزه طلب(Killers) . در تصویری اگر در نظر داشته باشید محور X در عمل ارتباط با دیگر بازیکنان در مقابله با جستجو در دنیا و محور Y نشان دهنده اولویت برای تعامل در مقابل عمل یک طرفه است

آزمونی با نام تست روانشناسی بازیکنان براساس طبقه بندی بارتل بین سال های 1999-2000 توسط اروین اندرسون و برندون دونی با یک سری از سوال ها به همراه شیوه امتیاز دهی منحصر به فرد خود طراحی شد. اگر چه این آزمون در برخی از موارد با انتقادات شدیدی برای دو وجهی بودن سوالهایش روبرو بود اما تا اکتبر 2011 بیش از 800.000 بار این آزمون توسط بازیکنان گرفته شده بود.

دیاگرام بارتل

دیاگرام بارتل

نتیجه آزمون بارتل که براساس یک سری 30 تایی از سوالات تصادفی به دست می آیدنتیجه ای درصدی با مجموع 200% خواهد داد. به عنوان مثال یک فرد ممکن است به این صورت باشد 100% مبارزه طلب – 50% اجتماع طلب – 40% کمال طلب – 10% کاوش طلب که نشان می دهد این بازیکن بیشتر از همه ترجیح می دهد مبارزه کند. این نمرات معمولا به صورت حرف اول هر کدام از درصدها بیان می شود به این صورت :”ماکک”

کمال طلب

این افراد به عنوان “الماس” شناخته می شوند ، اینها بازیکن هایی هستند که ترجیح می دهند امتیاز به دست بیاورند و به مراحل بالا بروند تجهیزات به دست بیاورند و المان های موفقیت در بازی را طی کنند. آنها مسافت های طولانی طی می کنند تا به جایزه ها دست پیدا کنند هیچ چیزی مانند به دست آوردن جایزه ها برای ایشان در بازی پرستیژ ندارد.

بازی های تک نفره از دید کمال طلب

هر بازی ای که از نوع “شکست دادن” باشد به نوعی می تواند دست مایه ای به دست  “کمال طلب” بدهد تا آن را به اتمام برسانند . بازی هایی که پیشنهاد : فیلم های ویژه ، پایان بندی های جدید  ، یا پاداش هایی برای تمام کردن 100 درصد بازی می دهند بیشتر به چشم “کامیار طلب” می آیند  .

بازی های چند نفره از دید کمال طلب

یکی از فرصت هایی که بازی های آنلاین به “کمال طلب” می دهد این است که آنها می توانند قابلیت های خودشان را به رخ دیگران بکشند و وضعیت خود را در سطح نابغه برای دیگران تثبیت کنند . آنها به رقابت ارزش می دهند در مقابل دیگر “کامیار طلب” و اجتماعی ها را هم ستایش می کنند. همانطور که آن ها بیشتر جایزه ها و پاداش ها را به دست می آورند بیشتر از دست رس قاتلان دور می شوند و به همین ترتیب از زنجیره ی غذایی آنها خارج می شوند. این بازی کن ها علاقه زیادی به این دارند که نام کاربری شون رو در بالای جدول امتیازات ببینند. خیلی از بازی ها با قابلیت های ویژه ای در  بخش هایی از بازی و پیشنهادات جالب انگیز ارائه می شوند تا به دست آورندگان بتوانند در آنها نیز به بالای جدول امتیازات دست پیدا کنند.ماکروسافت Xbox Live به وسیله امتیاز های بازی به به دست آورندگان جایزه می دهد ، به آنهایی که با گرفتن امتیازها “دست آوردهای” سخت را به چنگ می آورند.در عوض آنها می توانند خودشان را با دیگران در سراسر جهان مقایسه کنند.

به هر صورت در بیشتر اوقات به دست آورندگان جذب ژانر MMOPRG می شوند. در بسیاری از MMO  ها همیشه چیزی برای به دست آوردن وجود دارد حتی زمانی که کاربر به بالاترین مرحله می رسد همیشه مواردی عجیب وجود دارند که به دست بیایند و در اولین بار دیده نشده اند. از زمانی که به دست آورندگان برای خودشان اهداف مبهم تعریف می کنند مخصوصا زمانی که خود را درگیر به دست آوردن یکی از موارد می دانند آنها ممکن است دوره های زمانی بسیاری را صرف به دست آوردن جایزه ها و دست آوردها نمایند.

 

ادامه دارد ……………..

عاشق گیمیفیکیشن و گروت هک هستم همزمان 🙂 – تصمیم گرفتیم تا
دور هم جمع شویم تا بیشتر و سریعتر یادبگیریم و به هم یاد بدهیم، اسم آن را هم انجمن گیمیفیکیشن گذاشتیم -امیدوارم به درد شما هم بخورد

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

66,780 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>