تبيين اهداف گيميفيكيشن

تبيين اهداف گيميفيكيشن

 فصل دوم کتاب حرفه ای شدن در گیمیفیکیشن

در اين فصل پيرامون اهداف گيميفيكيشن و تطابق این اهداف با اهداف كسب وكار در سازمان و نحوه دستيابي به آن صحبت خواهد شد.

روز 2 – شناخت اهداف سازمان
بايد اهداف در سازمان واضح و روشن باشند و اگر این اهداف به درستي تبيين نشده باشند، نمي توان هدف از بكارگيري گيميفيكيشن را به درستي مشخص سازيم و تنها انرژي و زمان را هدر داده ايم. بنابراين اهداف در سازمان بايست صريحا مشخص شده و جنس آنها از لحاظ كمي و كيفي روشن شود تا مشخص گردد از گيميفيكيشن به چه منظوري در كسب و كار استفاده خواهد شد. بطور مثال اگر هدف سازمان افزايش درآمد باشد، نمي تواند به ما شرایط را شرح دهد زيرا هدف بيان شده كلي بوده و بصورت جزيي تبيين نشده است. اما اگر هدف سازمان، افزايش 10% درآمد كه 50% از طريق فروش محصولات جديد و 50% از فروش محصولات قديمي باشد، مي توان گفت هدف بدرستي در سازمان شناخته شده است. يك روش براي شناخت درست هدف سازمان، يافتن پاسخ سوالات زيرمي باشد و از این طریقبه سادگي مي توان اهداف را بصورت كمي و كيفي تعيين نمود.

  • چه مقدار درآمد افزايش يابد؟
  • اجزايي كه به رشد درآمد در سازمان كمك مي كنند چیست؟
  • ايا افزايش درآمد در همه بخش ها بصورت يكسان خواهد بود؟
  • چه نيازهايي براي رسيدن به درآمد موردنظر وجود دارد؟

 

 

روز 3 – تبيين اهداف كسب و كار
اهداف كسب وكار با اهداف گيميفيكيشن متفاوت هستند. اهدافي كه براي سازمان تعيين مي شوند وقای خرد تر میشوند میتوانند كسب وكار را به اهداف گيميفيكيشن متصل كنند.

روز 4 – تعيين اهداف گيميفيكيشن
مرحله اخر ، تعيين اهداف گيميفيكيشن بر حسب اهداف سازماني مي باشد. به عبارتي بايستي مشخص نمود انتظارات میرود گيميفيكيشن به پشتيباني و بهبود چه بخش هايي از اهداف دپارتمان بپردازد. در اين بخش نيز اهداف را بصورت جزيي و دقيق مشخص ساخته و سپس اولويت بندي مي نماييم. بطور مثال اهداف گيميفيكيشن مي تواند كاهش نزخ ريزش کاربران، افزايش درآمد، افزايش مشتري مداري، توسعه تصوير برند در نگاه مشتري، صرف زمان بيشتر در سايت و … باشد. حال اهداف را اولويت بندي كرده و يك هدف كمي و كيفي با اولويت بالاتر انتخاب مي شود تا براي بكارگيري در مراحل بعد استفاده شود. توصيه مي شود بيش از يك يا دو هدف انتخاب نشود زيرا عدم تمركز بر اهداف احتمال موفقيت را به شدت پايين مي آورد.

ادامه روز 4 – مستند سازي KPI
ادامه روز ٤ به ارزيابي اهداف اختصاص داده مي شود.
KPI ها از 2 جنبه حائز اهميت مي باشند:
1. حذف حدسيات: تنها راه تعيين اثربخشي فعاليتهاي گيميفيكيشن (اثر بخش بودن و نبودن فعاليتهاي گيميفيكيشن) ارزيابي آنهاست. بدون ارزيابي دقيق تنها مي توان بر مبناي حدسيات بيان كرد كه فعاليتها در جهت كمك به اهداف عمل نموده است يا خير.
2. ارزيابي برنامه ها : با ارزيابي فعاليت ها مي توان گزارش و عملكرد را به تيم مديريتي ارائه كرد و ميزان اثربخشی گيميفيكيشن در دستیابی به اهداف سازمان را ارزيابي نمود. بنابراين مهم است که براي نظارت كمي و اثبات موفقيت فعاليتهاي گيميفيكيشن KPI های لازم باید تبیین شود .
براي روشن شدن موضوع، به چند نمونه از kpi ها در پروژه هاي گيميفيكيشن اشاره مي شود تا آشنايي بيشتری حاصل شود. از جمله KPI ها مي توان به موارد زير اشاره كرد:
– نرخ ريزش
– رضايت مشتري
– تعداد مشترياني كه ثبت نام نموده اند
– درصد مشارکت: تعيين سطح مشاركت مشتريان از ميان آنها كه در برنامه ثبت نام كرده اند و هرچند وقت يكبار وارد برنامه مي شوند.
– بازديد از سايت : تعيين ميزان بازديد وبسايت از ميان مشترياني كه در برنامه ثبت نام كرده اند.

حال در این مرحله باید براي رصد كردن موفقيت گيميفيكيشن برروي 2 تا 3 kpi تمركز كرده و مديران ارشد در دپارتمان هاي سازمان را نسبت به آن مطلع ساخت.

مثال : هدف لورا از گيميفيكيشن كاهش يك درصد نرخ ريزش مي باشد. يكي از kpi هاي او اندازه گيري كاهش نرخ ريزش مي باشد. او از روش اندازه گيري و ضبط سطح نرخ ريزش قبل و بعد از اعمال گيميفيكيشن استفاده كرده است(ساير متغيرها ثابت مي باشند). روشي ديگر براي اندازه گيري نرخ ريزش، روش كنترل گروهي مي باشد. ‌به اين ترتيب كه گروه هايي بصورت تصادفی انتخاب و بر روي آنها ازمايش مي شود. او با انجام گيميفيكيشن به اين موضوع پي برد كه برخي از مشتريان محصول شركت را از طریق فرایند های گیمیفای شده خريداري نموده اند و برخي به شيوه معمول گذشته خريد كرده اند. او از طریق توانست دریابد که استفاده از كنترل گروهي روشي مناسب براي ارزيابي موفقيت برنامه هاست. براي يادگيري بيشتر مي توان كتاب Strategic Database Marketing by Arthur hughes را مطالعه كرد.
هدف پل افزايش مراجعه مشتريان مي باشد. يك روش براي ارزيابي ميزان مراجعه مشتريان از فروشگاه، مقايسه تعداد سفارشات پيتزاي هر مشتري در ماه، قبل و بعد از گيميفاي كردن مي باشد. در اين دو مثال KPI را كاهش نرخ ريزش و افزايش فروش در نظر مي گيرند. حال براي روشن تر شدن مباحث اين فصل تمرين عملي در نظر گرفته شده است. با هم اين تمرين را انجام خواهيم داد.

بخش اول مربوط به مباحث روز ٢، بخش ٢ مربوط به روز ٣ و بخش ٥-٣ مربوط به روز ٤ مي باشد.

1. ٣هدف اصلي سازمان را تعيين كنيد.
2. اهداف را برحسب قابليت كنترل و در دسترس بودن اولويت بندي كنيد.
3. تعيين اهدافي كه از طريق گيميفيكيشن قابل حصول هستند (اهداف گيميفيكيشن كه با اهداف بخش ٢ همراستا هستند را مشخص سازيد).

جدول اول اهداف گیمیفیکیشن

جدول اول اهداف گیمیفیکیشن

4. اولويت بندي اهداف بخش ٣

جدول دوم اهداف گیمیفیکیشن

جدول دوم اهداف گیمیفیکیشن

5. جدول زير را بر حسب ٣ اولويت برتر در بخش ٤ تعيين كنيد.

جدول سوم اهداف گیمیفیکیشن

جدول سوم اهداف گیمیفیکیشن

در سال 1392 در رشته MBA فارغ التحصيل شدم و در حال حاضر در حوزه گيميفيكيشن و بازاريابي فعاليت دارم و تا رسيدن به روياهايم هرگز نخواهم ايستاد.

شما ممکن است این را هم بپسندید

3 پاسخ‌ها

  1. حسین وجدانی گفت:

    خیلی خوب بود
    viva

  2. Sajjad گفت:

    بسیار عالی ترجمه شما مناسب است.
    در پست قبلی همین کتاب برای شما پیامی گذاشتم خوشحال میشوم اگر رزومه ای از خود در این حوزه برای من ارسال کنید و با هم در تماس باشیم
    بهترین اروزها

پاسخ دهید