بازی محیطی چیست؟+ یک نمونه موفق پیاده سازی شده

بازی محیطی چیست؟

قرن 19 قرن مکانیک، قرن 20 فناوری اطلاعات و قرن 21 دوران پادشاهی بازی است. یکی از ژانرهای جدید بازی که از عمر آن چندان نمی گذرد، بازی محیطی است. اما پیش از تعریف بازی محیطی، ابتدا به تاثیرات اجتماعی بازی توجه نمایید.

«زندگی یک بازی است» این جمله‌ی به ظاهر تکراری نشان از باور مشترک بسیاری از افراد جامعه به زندگی و روزمره است. بازی یادآور کوتاه مدت بودن دوران برد و باخت و تاثیر عوامل مختلف بر آن است. کسی که به بازی عادت دارد، می‌داند که هیچ چیز پایدار نیست و همیشه باید گوش به زنگ و تلاشگر بود تا به نتیجه خوب و لذت بخشی رسید. جامعه شناس فرانسوی راجر کایلوس فعالیتی را به عنوان بازی تعریف می­کند که شامل موارد زیر باشد:

  • سرگرم کننده (فرد برای نشاط درونی آن­ را انتخاب کند)
  • جداگانه (در زمان و مکان محدود شود)
  • نا­مشخص (نتیجه فعالیت غیر قابل پیش­بینی باشد)
  • غیرمولد (هیچ کار مفیدی انجام نشود)
  • قوانین حاکم (قوانینی متفاوت از زندگی روزمره وضع شود)
  • ساختگی (با آگاهی از واقعیت­های مختلف همراه شود)

یکی از انواع بازی­ها، بازی محیطی است. (مکانیک بازی راز آب و آتش هم بر اساس اصول همین سبک بازی تعریف شده­است.) در این سبک از بازی، بازیکن (عموما بازیکنان) باید برای گذراندن هر مرحله و پیشبرد سناریو کلی بازی محیط خود را طبق فرمان و یا نقشه بازی تغییر داده و معما یا هرنوع بازی دیگر خاص آن مرحله را در محیط انجام دهند و به مرحله بعد بروند. محیط اطراف بازیگر از یک اتاق تا سطح شهر ،کشور یا کل کره زمین می­تواند تعریف شود که حتما فرد برای انجام بازی باید در محل مشخص و مورد نظر حضور داشته باشد تا بتواند بازی کند. این ژانر برای حفظ پیوستگی مراحل بازی اغلب از داستان بهره می‌گیرد. عموما سعی می‌شود تا داستان نکات آموزنده تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و … داشته باشد تا بازیکن علاوه بر لذت از بازی با مفاهیمی جدید و مفید درگیر و آشنا شود.

علت اصلی که سبک بازی محیطی این روزها جذابیت و تقاضای بالایی پیدا کرده اند، تاثیرگذاری هم­زمان و محسوس بر روی جسم و فکر افراد است. به نوعی ژانر بازی محیطی یکی از پربازده‌ترین روش‌های درگیر کردن کلیه حواس بدن، تفکر و خلاقیت ذهنی است. همین درگیری ذهنی، حرکتی و خلاقیتی می‌تواند تاثیر هر نوع آموزش به فرد را عمیق‌تر می‌کند. داستان بازی ابزاری است که بازیکن (در هر رده سنی) بتواند خود را داخل محیط بازی تصور کند و از قوه تخیلش برای پیش رفتن در داستان بازی استفاده کند. خود را قهرمان داستانی بداند که مرز خیال و واقعیت در آن گم شده است. چیزی شبیه به ورود آلیس به سرزمین عجایب. اما این‌بار سرزمین عجایب اماکن روزمره و تکراری است که این‌بار مفهومی متفاوت دارند. فکر و تخیل بازیکن درگیر شیوه‌ای از تفکر می‌شود که تا به حال تجربه نکرده است و این اصلی‌ترین روش پرورش خلاقیت در همه سنین است.

دیگر مشخصه بارز این ژانر بازی وجود تحرک و فعالیت در بازی است و می‌توان به عنوان یک فعالیت فیزیکی و ورزشی به آن نگریست. زیرا بازیکن برای ادامه روند بازی و پیش رفتن از مرحله به مرحله دیگر نیاز دارد تا مکان خود را تغیر دهد.

تقویت روحیه کارتیمی نیز، از دیگر مهارت‌های مورد هدف در این ژانر بازی است. زیرا عموما این ژانر به علت بزرگ بودن محیط بازی در قالب رقابت تیمی برگزار می‌شود. به همین دلیل در بسیاری از مراجع، به این سبک تحت قالب بازی «ماموریت مکان یاب» به عنوان بهترین بازی تقویت کارتیمی اشاره شده است.

در ایران، همزمان با بسیاری از دیگر کشورهای جهان، از در ماه ۱۳۹۴ شرکت خدمات سرگرمی فربود انگاره تحت عنوان تجاری RelityGame فعالیت خود را در طراحی و عرضه بازی های محیطی آغاز کرده است. این گروه با شعار «زمین را زمین بازی خود کنیم» فعالیت خود را آغاز کرده و قصد دارد ت این سرویس خود را گسترش دهد.

نخستین بازی این گروه بازی راز آب و آتش – دفینه عباس میرزا است که از یک داستان تاریخی ایرانی الهام گرفته شده ­ تا با فرهنگ و خوی ایرانی نیز همخوانی داشته باشد. در این بازی، محیط بوستان آب و آتش به عنوان زمین بازی انتخاب شده است و نقشه پارک در اختیار تیم ها قرار می گیرد.

ساز و کار و کلیت بازی راز آب وآتش بر مبنای معما تعریف شده و شامل معماهای گوناگون محیطی بر اساس المان های محیط است و معما داستانی بر اساس پیوستگی داستان است. همچنین معماهای کوتاهی در طول مسیر بازی مشخص شده ­است که با توجه به درجه سختی ‍‍‍پایین ترشان بیشتر جنبه­ ی سرگرمی برای بازیکنان دارد. پوستر زیر، یک نمونه از معماهای این بازی به اسم معمای کتیبه است. این بار که به پارک آب و آتش رفتید، در کنار فانوس دریایی به دنبال پاسخ آن بگردید.

هرکدام از بازی و معما­های موجود قابلیت امتیاز­دهی را به دنبال دارد که بسته به آسان یا سخت بودن هرکدام طبقه­بندی می­شود. در واقع در مکانیک بازی­های محیطی هر حرکتی حتی قدم را می‏توان ارزش گذاری کرد که این امر تعامل و رقابت را بین تیم­ها افزایش داده و جذابیت بازی را دوچندان می‌کند.

این بازی مورد توجه رسانه ها نیز قرار گرفته است. برای اطلاع بیشتر گزارش هفته نامه همشهری جوان را از این بازی مطالعه نمایید. گزارش راز آب و آتش – دفینه عباس میرزا اینگونه آغاز می شود:

بازی محیطی «راز آب و آتش؛ دفینه‌ی عباس میرزا» دریچه‌ای است به یك دنیای دیگر. وقتی وارد بازی می‌شوید شبیه گالیور یا آلیس هستید كه به دنیای جدیدی پا گذاشته‌اید. محیط همان جایی است كه بارها به آن‌جا رفته‌اید و وقت گذرانده‌اید ولی این بار چشم‌تان باز شده و چیزهایی را می‌بینید كه تا پیش از این به چشم‌تان نمی‌آمده.

در تصویر زیر، گروهی در حال بازی از دور شکار شده اند. شاید در ظاهر یک گروه دوستی ساده به نظر بیایند، ولی اینان کاشفان دفینه عباس میرزا و از نخستین بازیکنان بازی محیطی در ایران هستند.

 

 

این بازی تا روز نگارش این متن ۲۷ مرتبه با ۷۴ گروه با مجموع آنها ۲۳۹ نفر اجرا شده است. بلیط حضور در این رویداد به قیمت ۴۵هزار تومان است. جالب است بدانید به غیر از ۱ تیم ۵ نفره، حد رضایت افراد از بازی بالای نمره ۹ از ۱۰ بوده است.

برای شرکت در این بازی می‏توانید به وبسایت خدمات سرگرمی فربود انگاره به آدرس زیر مراجعه نمایید.
RealityGame.me

برای مشاهده تیزر 1 دقیقه ای این بازی می توانید بر روی لینک روبرو کلیک کنید: بازی محیطی راز آب و آتش دفینه عباس میرزا

به زودی اطلاعات بیشتری از انواع بازی های محیطی در ایران و جهان را از طریق انجمن گیمیفیکیشن ایران را به اطلاع شما می رسانیم.

طراح بازی محیطی
طراح مکانیک بازی‌های فردی و گروهی
مدرس دوره روانشناسی اجتماعی
طراحی گیمیفیکیشن فرآیندهای سازمانی

شما ممکن است این را هم بپسندید

پاسخ دهید