بازی گروهی، با هدف ارزیابی دقت پیش بینی در رشدینو هشتم

بازی گروهی، با هدف ارزیابی دقت پیش بینی

رشدینو رخدادی است که در آن شرکت کنندگان با تجربیات کارآفرینان و افراد موفق اکوسیستم کسب و کار آشنا می‏‏ شوند. یکی از نیازمندی‏ های هر رخداد کارآفرینی ایجاد بستری برای افزایش تعامل و شبکه سازی افراد است. رشدینو به عنوان یکی از این رخدادهای پیشتاز سعی بر ایجاد انگیزش ‏های بیشتری در افراد برای افزایش این تعامل و به نوعی گیمیفیکیشن ارتباط حضار است. در راستای نتیجه مطلوب بازی در رشدینو ۷ام در رشدینو ۸، بازی «پیش بینی» طراحی و اجرا گردید.

یکی از المان‏ های مهم در موفقیت هر استارت‏ آپ و گروه کارآفرین، داشتن بینش و پیش بینی درست و متناسب با واقعیت مجریان آن است. به گزارش آمار علت شکست بیش از ۴۰٪ از استارت‏ آپ‏ ها عدم پیش‏بینی درست نیاز بازار است. لذا همین دغدغه، سنگ بنای بازی شرکت «خدمات سرگرمی فربود انگاره» در رخداد رشدینو هشتم قرار گرفت.

گام اول پاسخ به این سوال است: «با چه مکانیک بازی می‏توان قدرت پیش بینی از بازار را به چالش کشید؟» یکی از مکانیک بازی‏های معروف در پیش‏بینی، بازی صفر تا صد است. از حضار خواسته می‏شود تا عددی از میان (۰ -۱۰۰) انتخاب کنند. با در نظر گرفتن این پیش‏فرض:

 «شخصی که عدد انتخابی ‏اش دو سوم میانگین کل اعداد انتخابی باشد، جایزه اهدا می‏شود!»

با کمی تامل راه حل ریاضی آن ساده است، اگر تمام افراد به طور تصادفی از بین (۰ -۱۰۰) یک عدد را انتخاب کنند، میانگین ۵۰ خواهد بود و و دو سوم میانگین عدد ۳۳ است. حال اگر همه این حساب و کتاب را بکنند و عدد ۳۳ را انتخاب نمایند، دو سوم میانگین عدد 22 خواهد بود و این روند آن قدر ادامه پیدا می‏کند تا منطقی‏ترین پاسخ این سوال به عدد صفر برسد! اما همه چیز همیشه منطقی پیش نمی ‏رود و همه افراد به یک اندازه تحلیل نمی‏ کنند. لذا برای برنده شدن (کسب جایزه) هر کس با توجه به ذهنیت خود سعی دارد تا با برداشت منطقی‏ تر از جامعه (در اینجا افراد حاضر در رخداد) عدد مناسب یا به نوعی صحیح‏تر را انتخاب نماید.

در رشدینو هشتم از همین مکانیک بازی با کمی تغییر استفاده گردید. در بدو ورود به هر یک از حضار برگه‏ای سوال تقدیم شد که روی آن 2 سوال از افراد پرسیده شده بود:

هر دوی این سوالات بر اساس قدرت و شیوه پیش گویی افراد طراحی و تنظیم شده تا افراد به چالش شناخت درست و منطقی از محیط و افراد اطراف خود در جلسه وا داشته شوند. با توجه به هدف اولیه، تقویت شبکه‏ سازی و تعامل بیشتر، تیم برگزار کننده حضار را تشویق می‏ نمودند تا با گفتگو و همفکری با یکدیگر پاسخ خود را با کسب اطلاع از دیگر افراد انتخاب کنند و شانس برنده شدن خود را بیشتر نمایند. پس از جمع‏آوری پاسخ حضار، تیم خدمات سرگرمی فربودانگاره با تجزیه و تحلیل جواب‏ها و تعیین میانگین، برندگان مسابقه را تعیین نمود.

یکی از مشخصه‏های جالب این بازی، کوتاهی پاسخ‏ها در عین پیچیده بودن آنها بود. همین امر و چالش حضار برای انتخاب صحیح‏ترین پاسخ، عدد 96% مشارکت حاضرین را برای این بازی به عنوان یک امار موفقیت‏آمیز به ثبت رساند.

سوال ۱ تعداد پاسخ‏ها میانگین پاسخ‏ها سه دوم میانگین نزدیکترین جواب
حقوق پیشنهادی ۴۸ نفر ۱۲.۸۵۰.۰۰۰ تومان ۱۹.۲۷۵.۰۰۰ تومان  ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان

 

سوال ۲ صنایع غذایی  تولید بازی بهداشت و درمان  نرم افزار
میانگین سهام پیشنهادی ٪۲۷ ٪۱۶ ٪۳۴ ٪۲۳

از میان ۵۳ نفر از حضار، ۴۸ نفردر بازی شرکت کردند. که میانگین حقوق ۱۲ میلیون تومان شد، که سه دوم آن حدود ۱۸ میلیون تومان بود که تنها ۱ نفر جوابی نزدیک آن عدد را ارائه داده بود و از میان ۴ حوزه‏ مختلف کسب و کار، حوزه نرم افزار و سلامت بیشترین خواهان را داشتند و ۶ نفر توانستند به پاسخ درست (پیش بینی صحیح میانگین افراد حاضر در رشدینو) دست پیدا کنند.

با اهدای جوایز به این عزیزان، رشدینو ۸ نیز با موفقیت به پایان رسید. به زودی گزارش بازی‏ های محیطی ویژه رخدادهای دیگر رشدینو را از وبسایت انجمن گیمیفیکیشن ایران دنبال نمایید.

طراح بازی محیطی
طراح مکانیک بازی‌های فردی و گروهی
مدرس دوره روانشناسی اجتماعی
طراحی گیمیفیکیشن فرآیندهای سازمانی

شما ممکن است این را هم بپسندید

پاسخ دهید