تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بازی‌ها چگونه مغز ما را شکل می‌دهند

وقتی یک سبک بازی بر مغز ما اثر می‌گذارد!

تحقیقات جدید ژورنال علمی مولکولی-روانشناسی پیش بینی می‌کند که بازی‌کردن در سبک‌های خاص، قاعدتا می‌تواند دلیلی مرتبط با مغز بازیکنان داشته باشد، خصوصا انقباض یا انبساط در بخش هیپوکامپوس.
این آزمایش که در دانشگاه مونترال روی داوطلبان بسیاری انجام شد، شامل تست های مختلفی بود و کسانی که در این تست داوطلب شده بودند، اکثرا مردان جوان راست‌دست بودند و اولین باری بود که مزهً بازی‌های سه‌بعدی را می‌چشیدند. آنها می خواستند بدانند که جزو دسته “یادگیرندگان فضایی” هستند یا خیر. یادگیرندگان فضایی کسانی هستند که مغز آنها علاقه‌مند به مسیریابی در فضاها، با استفاده از یادگیری نشانه‌هاست و در مقابل آن، دسته دیگری به نام “یادگیرندگان واکنشی” وجود ‌دارند که تمایل دارند مسیریابی در فضاها را با استفاده از به‌خاطر‌سپردن الگوها انجام دهند.

این مسئله برای طراحان بازی‌ها اهمیت دارد، زیرا این تحقیق شامل گروهی از افراد به قولی “بازیکنان غیر ویدئویی” بود که بیش از 90 ساعت در آزمایشگاه تحت نظارت بودند و آزمایش در دو سبک متفاوت “بازی‌های ویدئویی اکشن” که شامل بازی‌های سری Battlefield و Call of Duty می‌شد و همچنین سبک بازی‌های ویدئویی Mario 3d و Super Mario 4 انجام شد که تاثیرهای متفاوتی را به دنبال داشت.
طبق گفته محققان، پس از انجام بازی‌های اکشن روی “یادگیرندگان فضایی” ترشح ماده‌ای خاکستری را در قسمت راست هیپوکامپوس مشاهده کرده‌اند، آن هم در زمانی که کاهش سایز در قسمت راست هیپوکامپوس گروه “یادگیرندگان واکنشی” اتفاق افتاد.
اما برعکس، اثری از کم‌شدن ماده خاکستری در مغز افرادی که بازی‌های سبک ماریو بازی می‌کردند، دیده نشد. یادگیرندگان واکنشی شاهد افزایش سایز در قسمت راست هیپوکامپوس بودند و یادگیرندگان فضایی هیچ تغییری در این قسمت نداشتند.

 

 

تحقیق درباره تاثیر بازی بر مغز

 

پس از اینکه از گرگوری وست، استاد دانشگاه مونترال درباره این‌که آیا ممکن است بازی‌های اکشن باعث کاهش ماده خاکستری در مغز شوند پرسیدیم، در جواب گفت:
ممکن است دلیل این مسئله به سیستم راهنمای این بازی‌ها مرتبط باشد. در اکثر بازی‌های اکشن ویدئویی یک GPS در صفحه دیده می‌شود که با یک نشانه برای هدایت بازیکن به سمت هدف همراه است. با توجه به تحقیقات قبلی می‌دانیم که استفاده از این عوامل، باعث می‌شود که بازیکن از بخش هیپوکامپال مغز خود برای جهت یابی استفاده نکند این سیستم‌ها علاوه‌بر‌این، می‌توانند بازیکنان را به تکیه بیشتر بر هسته دم‌دار مغز تشویق کنند که در این حالت عملکرد آن‌ها می‌تواند بیشتر شبیه به همان سیستم رهبری خودکار مغز باشد.

وست افزود: می‌توان از این نمونه، نتیجه‌گرفت که این بازی‌های ویدئویی اکشن ،مردم را تشویق به تمایل بیشتر برای استفاده از این سیستم پاداش‌دهی با بهره‌گیری از سیستم حافظه هیپوکامپال کند و به سناریویی مثل “از این (روش) استفاده کن یا بازنده باش” برسیم.
اطلاعات بسیار زیادی از این تحقیق و MRI مغز داوطلبان آزمایش‌شده وجود دارد که می‌توانید در این لینک مشاهده کنید.

 

اگر نظری در مورد این مقاله داشتی یا دوست داری که این نوع مقالات بیشتر منتشر بشه در زیر برام نظر بزار👇👇👇

کارشناس بازاریابی دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی، کپی‌رایتر، محقق حوزه تکنولوژی، نویسنده حوزه سخت‌افزار، اپلیکیشن و حوزه‌های بازاریابی و مدیریت، علاقه‌مند به گیمفیکیشن، فیزیک نجوم و روانشناسی، دانشجوی MBA

شما ممکن است این را هم بپسندید

یک پاسخ

  1. امیرحسین ثقه الاسلامی گفت:

    مرسی ارسلان جان
    همینجوری ادامه بده 🙂

پاسخ دهید