جذاب کردن فرایند استخدام به وسیله گیمیفیکیشن: درست مثل جذب شدن به سمت شیرینی

Gamification of hiring process
Google and Quixey example

جذاب کردن فرایند استخدام به وسیله گیمیفیکیشن

جذاب کردن فرایند استخدام به وسیله گیمیفیکیشن

در سال 2014 گوگل یک بیلبورد در سیلیکون ولی نصب کرد با این مضمون ” اولین عدد “اول” ده رقمی که در رشته اعداد عدد e پیدا می شود “ .com در این تابلو هیچ نشانی از گوگل نبود و افرادی که علاقه ای به ریاضی نداشتند شاید تنها با بالا بردن یک ابرو از کنارش رد میشند، اما سایر علاقمندان و متخصصان ریاضی و محاسبات (که هدف اصلی گوگل هم بودند) به هدف آن علاقمند می شدند و به سایت “7427466391.com” سر می زدند. این سایت هم به نوبه خود دارای یک پازل ریاضی دیگر بود و در صورت حل موفقیت آمیز آن افراد به Google Labs متصل می شدند که نوشته ای با این مضمون داشت
” چیزی که ما در مدت ساختن گوگل به آن رسیدیم این بود :  خیلی راحت تر چیزی که میخواهی را می یابی اگر آن چیز هم به دنبال شما بگردد. ما به دنبال بهترین مهندسان دنیا می گردیم و شما اکنون اینجایید!”

در این روش تاکید بر این بود که کسانی که آن تیپ شخصیتی و تخصصی مورد نظر را دارند تنها به حل این معما علاقمند هستند در حالیکه افراد معمولی اصلا برای حل آن خود را به زحمت نمی اندازند و این همان چیزی بود که گوگل می خواست. از طریق این برنامه کم هزینه گوگل توانست نیاز خود را به شرکتهای استخدام نیرو که معمولا هم نیروهای عجیب و غریب که توانایی های بیش از اندازه لازم را دارا هستند را معرفی می کنند کنار گذارد. گیمیفیکیشن در مسیر جذب و استخدا م نیرو بسیار کار آمد است چرا که می تواند در زمان کمی دقیق ترین فیلترها را روی افراد زیادی پیاده کند. گیمیفیکیشن می تواند افرادی که اهل Fun بوده و از همان ابتدا آماده به کار هستند را تشخیص دهد و این خود یک استراتژی رقابتی در بازار امروز است. گوگل هم بوسیله همین ابزار توانست مهندسانی را جذب کند که اهل چالش و از بین بردن موانع بودند.
مثال دیگر شرکت Quixey است که در زمینه ابزار جستجوی اپلیکیشن های موبایل فعالیت میکند و درست مثل گوگل مخالف استفاده از خدمات گران قیمت و کم اثر شرکتهای جذب و استخدام بود. لذا یک بازی با عنوان Quixey Challenge راه اندازی کرد که از 3 چالش اولیه و یک بازی تشکیل شده بود و جایزه آن تنها 100 دلار بود.
چالش اصلی پیدا کردن باگ یک برنامه در کمتر از یک دقیقه در اسکایپ در مقابل بینندگان زنده بود. در دسامبر2011 این چالش 38 برنده داشت که این شرکت 5 نفر آنها را برای موقعیت شغلی در نظر گرفت. تمام این پروسه برای این شرکت در حدود 3800 دلار هزینه داشت در حالیکه شرکتهای جذب و استخدام برای همین کار در حدود 100 هزار دلار می گرفتند.
البته مشخص است که این شرکت یک ریسک بسیار بزرگ کرده است اما اطمینان داشت که در سیستمی که به خوبی گیمیفای شده، شما میتوانید روی روند اجرا کنترل داشته باشید و ریسک را کم کنید. مثلا در چنین سیستمی شما باید بتوانید تعداد بازیکنان و دفعات تلاششان را از طریق دعوت نامه برای حضور، کنترل کنید. نظر به تعداد بسیار زیاد تقلب و کلک در این سیستم ها از قبل نمی توان حدس زد که یک فرد در این فرآیند چه می کند. برای جلوگیری از هر نوع مشکل باید مفاد قرار داد استفاده از سیستم خود را به دقت تعیین کرده و برای مدیریت سیستم افراد باهوشی را داشته باشید. از این طریق گیمیفیکیشن می تواند کنترل شما را بر روی شرایط بحرانی بیشتر کرده و رفتارهای نادرست را بهتر و در همان ابتدای کار تشخیص دهد.

Quixey توانست با ارائه این ابزار به عموم، علاوه بر کاهش هزینه یک ابزار کنترل مناسب درست کند. در این مسیر برندگان توانستند یک حس مشهور شدن پیدا کرده و با اهداف شرکت و یکدیگر هم راستا شوند. این به عنوان یک تمرین بسیار مفید برای ساختن تیم محسوب می شد حتی قبل از زمانی که اعضا به تیم اصلی بپیوندند. از طریق گیمیفیکیشن شرکتها می توانند اطمینان پیدا کنند که قادرند بهترین استعداد ها را از جاهایی که کمترین انتظار را داشتند پیدا کنند.

دنباله مطالب مرتبط با این مبحث را در نوشته های آینده دنبال کنید ….
برگرفته از فصل ششم کتاب انقلاب گیمیفیکیشن – The Gamification Revolution نوشته Gabe zichermann

بزرگترین دغدغه و انگیزه من در زندگی کشف دنیای پیرامونه … اغلب اوقات با مطالعه و گاهی هم از طریق خلق راه های نوآورانه … نگاه به زندگی به عنوان یک بازی بزرگ که باید یاد گرفت و خوب بازی کرد خیلی هیجان انگیزه!

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

7 comments on “جذاب کردن فرایند استخدام به وسیله گیمیفیکیشن: درست مثل جذب شدن به سمت شیرینی

  1. امیرحسین ثقه الاسلامی on said:

    استفاده از این بیل برد توسط گوگل من رو یاد فیلم Imitation انداخت که پرفسور نش با یه جدول تونست متخصص های ریاضی رو جمع کنه و بالاخره رمز گشای انیگما رو بسازه 🙂

  2. حسین وجدانی on said:

    خیلی هوشمندانه بود این کار

  3. محسن on said:

    خیلی خیلی جالب بود

  4. یه اشتباهی تو نوشته هست؛ در بیلبورد نوشته اولین عدد “اول” ده رقمی که در رشته اعداد عدد e پیدا می شود! نه ترجمه ای که نوشته اید. لطفا اصلاح کنید.

  5. بهار مازندرانی on said:

    دوستان از بازخورد شما ممنونم … در این مطلب، جمله شرکت گوگل برای من بسیار جالب بود و هر چه بیشتر در موردش فکر میکنم کاربرد های بیتشری برای آن پیدا میکنم.

  6. محسن خدابخشی on said:

    فوق العاده بود این بیلبورد!
    فوق العاده تر از اون “گیمیفیکیشن” که هرچه بیشتر راجع بهش می خونم، بیشتر معتادش می شم!

    پیش از این که در رویداد “استارتاپ ویکند سبز تهران” شرکت کنم، اطلاعات کمی در مورد گیمیفیکیشن داشتم؛ اشاره هایی جزئی که فقط جالب بود.
    کم کم با کمک های فوق العاده ی آقای “علیرضا رنجبر شورابی” و خانم “بهار مازندرانی” یاد گرفتم که گیمیفیکیشن فقط یه روش نوآورانه ی جالب نیست! گیمیفیکیشن آینده ی دنیا رو رقم خواهد زد؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم!

  7. واقعاً عااالی بود… سپاسگزارم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

65,190 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>