راهکارهای موفقیت در پیاده سازی گیمیفیکیشن: چهار نکته برای شرکت های خدمات مالی

اضافه کردن تاکتیک های گیمیفیکیشن به  آمیخته ی بازاریابی یک شرکت خدمات مالی می تواند یک سرگرمی باشد و در عین حال یک ابزار پاداش دهی برای تشویق کردن یک رفتار دلخواه مشتری مثل سپرده گذاری پول در یک حساب پس انداز، افزایش خرج کردن از یک کارت اعتباری، دستیابی به یک محتوای آموزشی یا پرداخت یک وام یا کارت اعتباری در زمان مقرر است.

گیمیفیکیشن، به هر حال، نیاز دارد بیشتر از اضافه کردن امتیازات، غنائم، مدالها و عناصر رقابتی دیگر برای محصول موجود باشد.

بر اساس تحقیقات موسسه گارتنر، شروع به کار در گیمیفیکیشن بدون استراتژی جذب و اصول طراحی بازی می تواند شکست معنی بدهد. در مقاله ” گیمیفیکیشن 2020 : آینده گیمیفیکیشن چیست؟” گارنتر می گوید که به منظور اینکه موفق باشید، “گیمیفیکیشن، که با اصول طراحی بازی مناسب به کار رفته است، یک تاثیر قابل توجه در بیشتر حوزه ها خواهد داشت، و در بعضی زمینه ها، کاربرد مکانیک های بازی یک تاثیر تحول آمیز خواهد داشت.”

در ادامه چهار نکته ای را که می تواند به شما در آغاز فرآیند فکر کردن به گیمیفیکیشن در طول بعضی مثال های جالب توجه کمک بکند، مشاهده می کنید:

 

نکته 1 : مشتریان مالی قدری متفاوت اند

 

gamification-5بهترین نمونه های گیمیفیکیشن عمومی شامل توسعه و ارتقا رتبه بندی اجتماعی یا ساختار جامعه است که یک بازیکن را در رقابت با دیگران از جهت دستاوردهای رقابتی دسته بندی می کند. این یک ایده خوب است، اما یادتان باشد که وقتی این به ثروت آنها و اطلاعات شناسایی شخصی بر می گردد، مصرف کنندگان داشتن حریم خصوصی شخصی می خواهند و از شما انتظار دارند. به دلیل اینکه ممکن است این دو اصل – رقابت و حریم شخصی- در تضاد با هم قرار بگیرند، این ضروری است که به خاطر داشته باشید که ” حریم خصوصی از گیمیفیکیشن پیشی می گیرد”. این نکته مهمی است که شما برنامه تان را در راهی که یک شانس برای بدست آوردن مطلوبیت ( پاداش درونی) شخصی – نسبت به جامعه- از طریق بازی کردن پیشنهاد دهید.

مثال: بانک PNC یک ” کیف مجازی” برای مشتریان ایجاد کرد. یکی از بیشترین ویژگی های نمادین یک ابزار پس انداز یا بازی است – جایی که دارندگان حساب با زدن مشت به خوک مجازی ( بانک piggy متحرک در اینترنت) یک انتقال پول اتوماتیک (bacon) از حساب پرداختی مشتری به حساب افزایشی آن انجام می دهند.

نتیجه نهایی: مشتریان افزایش آنی مانده حسابهای پس انداز خود را می بینند و از آن لذت می برند.

 

نکته 2: تحریک کردن رفتار مورد انتظار مصرف کننده

 

digitizationipadversion_1536x1536_original

 

اگرچه یک موسسه مالی باید فقط بازی ها را بر اساس اهداف کسب و کار خودش ایجاد کند، این حیاتی است طرز فکر مشتری را بفهمد. بعضی رشد در رقابت خواهند بود، بعضی دیگر نیاز در به اتمام رساندن یک وظیفه یا جستجو و یادگیری است، و بعضی دیگر فرصت های اجتماعی و یا سطوح وضعیت و جوایز خواهد بود. تمام پاداش های بازی لازم نیست پولی یا دارای ارزش در جهان واقعی باشد، اما نیازمند آن است که سرگرم کننده، مشغول کننده، قابل اشتراک گذاری و یا جذاب باشد.

مثال: Save Up یک نرم افزار پاداش پس انداز مجانی است که توسط بانک و اتحادیه اعتباری تحت نام “شرکا” پذیره نویسی شده است. این مثل یک بازی با قوانین ساده در دنبال کردن، اهداف و پاداشها در شکلی از اعتبارات برای رفتارها کار می کند. نرم افزار ” Save Up”  در ازای رفتارهایی مثل باز کردن حساب های جدید، رفتار پرداخت خوب، ثبت نام فرم 401K، فعالیت سپرده گذاری و اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی پاداش می دهد. مشتریان احساس ارزشمندی می کنند وقتی آنها وام های خود را از رهن بیرون می آورند تا برای جوایز ارزشمند بازی کنند. این جوایز شامل اتوموبیل های سواری، تعطیلات تفریحی و پول نقد می باشد. با ثبت نام به عنوان یک قرعه کشی، Save Up به موسسات مالی همکاری کننده اجازه می دهد به گونه ی دیگری قوانین بانکی محدود کننده را دور بزنند.

نکته 3: وارد شدن به فاز بعدی از آموزش مالی

آموزش همچنان به عنوان یک مولفه ی بزرگ در روابط مشتری است، اما ایجاد سرفصل ها مالی که توامان شفاف و جذاب باشند می تواند یک چالش باشد. مشتریانی که آگاه و آموزش دیده هستند احتمال بیشتری دارد که برای شما ارزش قائل شده و روابطشان را با شما عمیق تر کنند.یک استراتژی نه تنها می تواند ارائه یک محتوای خاص یا دسترسی سریع به آن بلکه پاداش مشتریان برای مشارکتشان است.

 

ringgitplus_blog_visa-and-akpk-bring-you-financial-football-online-game

 

مثال: شرکت Visa یک ابزار یادگیری آنلاین برای سرمایه گذاری بر روی محبوبیت فوتبال در سراسر جهان طراحی کرده و آموزش مشتریان را درباره پول و اعتبار در سنین پایین آغاز کرد. نرم افزار فوتبال مالی Visa یک بازی اقدام سریع است که برای استفاده شخصی یا در تنظیمات یک کلاس درس طراحی شده است. هر بخش با یک برنامه مشخص بر اساس گروه های سنی مختلف آغاز می شود و این اهداف بوسیله تفکیک بالا، گرافیک های بازی با کیفیت که در نقاط حساس بازی با توقف آن یک سوال مرتبط با سرفصل ها و نکات مالی از کاربر ( یا افراد حاضر در کلاس درس) می پرسد. اگر جواب درست باشد بازی ادامه پیدا می کند. در صورت دادن جواب اشتباه تیم مقابل توپ فوتبال را تصاحب می کنند. هنگامی که چند پاسخ صحیح  متوالی داده می شود، بازیکنان شانس آن را دارند که امتیاز بدست بیاورند و امتیازات خود را به تابلوی قهرمانان بفرستند.

نکته 4 : آمیخته ای از پاداش ها را در آغوش بگیر

hires_3

پاداش دادن به رفتار در بازی می تواند یک پاداش ملموس یا یک پاداش مجازی باشد. در اکثر موارد، ترکیبی از هرکدام به بهترین شکل کار می کند. بنابراین، وقتی یک ساختار پاداش دهی طراحی می کنید، نه تنها باید به انواع مختلف پاداش دادن به مشتریانتان که شکلهای پر ارزش آنرا پیدا خواهند کرد توجه کنید بلکه باید به ارائه یک ترکیب جذاب از آن هم فکر کنید. در ادامه برخی ایده ها را می بینید:

  • دادن امتیازات، جوایز یا کاپ هایی به مشتریان برای نشانه گذاری موفقیت های مشتری
  • اعطای پول نقد، تخفیف، محصولات رایگان، قرعه کشی و طرح هایی بر اساس دستاوردها
  • شخصی سازی برای دادن حس خاص به مشتریان
  • رقابتی کردن رتبه بازیکن و نشان دادن کارهای برجسته آنها در یک تابلوی قهرمانان ( دوباره، نکات امنیتی را به یاد داشته باش و از انتشار اطلاعات شناسایی مشتری خودداری کن)
  • دسترسی آسان به اطلاعات
  • اعطای تندیس VIP برای شناسایی مشتریان ارزشمند

هر کدام از موارد بالا جایگاهی در استراتژی گیمیفیکیشن موسسه خدمات مالی دارد.

 

gobank-e1411566016723

مثال: نرم افزار GoBank گیمیفیکیشن را در سرتاسر خطوط محصول و خدمات خود وارد کرده است. یکی از بیشترین جنبه های قابل توجه رویکرد بازیگونه آن یک ابزار انتخاب هزینه است که به صورت ماهانه قابل مذاکره است.  دارندگان حساب ستون های کناری را برای تخصیص میزان هزینه عضویت که آنها برای پرداخت انتخاب می کنند به کار می برند. با هر دلار افزایش حساب، یک شخصیت توله سگ به صورت آیکون بازشونده در کنار صفحه یک سری اطلاعات خوب درباره هزینه های صنعت و ارزشی که GoBank ارائه می دهد، پیشنهاد می دهد. این یک رابط کاربری ساده است، اما حس یک بازی را داده و مثل آن کار می کند.

با اندکی خلاقیت و درک نام تجاری خود، اهداف بازاریابی و مخاطبان، فرصت بازی گونه کردن طرح های بازاریابی تان، محصولات و خدمات مالی نه تنها می توانند برای موسسه مالی شما سودآور باشند بلکه امکان ایجاد یک تجربه غنی و سرگرم کننده برای شما و مشتریانتان را دارد. در این بازی همه می توانند برنده شوند.

فارغ التحصیل مهندسی الکترونیک و در حال اخذ کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی استراتژیک هستم. از ابتدای سال 88 تاکنون در صنعت خدمات بانکی خصوصا پشتیبانی خودپرداز فعال هستم. در حال حاضر علاوه بر فعالیت های قبلی روی تکنولوژیهای جدید و راهکارهای پیشنهادی به بانک ها هستم. در ضمن مدت کوتاهی است که به گیمیفیکیشن علاقه مند شدم و سعی در یادگیری کاربردهای گیمیفیکیشن در صنایع مختلف خصوصا بانکداری می کنم.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

8,441 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>