کاربرد شبیه سازی و بازی کردن در گیمیفیکیشن (Gamification)

download

گاهی اوقات بازی ها به خودی خود نمی توانند نوآوری را به سیستم های سازمانی وارد کنند. از جمله دلایل این چالش این است که سناریو های موجود بسیار پیچیده بود و یا حجم جمعیتی زیادی در جریان کار باید انگیج شوند و یا اینکه کاربران تا زمانی که به طور مستقیم وارد بازی نشوند نمی توانند ارزش واقعی آن را درک کنند. در این شرایط است که طراحی هایی بر اساس شبیه سازی صورت می گیرد. در سالیان اخیر تعداد زیادی بازی های شبیه سازی برای کارکنان توسعه پیدا کرده است و شاخص ترین شرکت در این حوزه NTT data می باشد که بزرگترین شرکت فناوری اطلاعات در کشور ژاپن است.

“نورین میراج ” سرپرست نوآوری در این شرکت در توسعه یک سیستم شبیه سازی به اسم “Go Leadership” سهم بسزایی داشته است . این سیستم به تیم های مختلف مشاوره در این شرکت کمک میکند تا موجب خلق نوآوری آنها درحوزه مشتریان شوند. چالش این بود که مشاوران این شرکت که در محل سازمان مشتریان مشغول به کار بودند گاهی آنقدر زمان طولانی را آنجا سپری می کردند که بیش از منافع شرکت به منافع مشتری نزدیک شده و می اندیشیدند. این سطح انگیج شدن میان کارکنان و مشتریان شاید درابتدا به نظر ایده آل برسد اما زمانی که باید همین کارکنان به فکر نوآوری در محصول باشند این مشتریان خوب به وزنه های بسیار سنگین و غیر قابل حرکتی تبدیل می شوند. از آن سو هم مشاوران اعلام میکردند که حسی شبیه ” گیر افتادن ” در کارشان دارند. این کارکنان در یک گرگ و میش فرهنگ سازمانی به سر می برند و به همین دلیل نمی توانند نوآوری داشته باشند چون به طور کامل و متمرکز انگیج نشده اند.

چالش اصلی مدیران شرکت این بود که که چطور کاری کنند که مشاوران در کنار همراهی کامل با مشتری، دید خود را نسبت به NTT از دست ندهند؟ کمی فکر کنید ! شما چه راه حل گیمیفایی پیشنهاد می کنید؟

زمینه های این پروژه سالها قبل زمانی که خود خانم میراج هم یک مشاور در این شرکت بود گذاشته شده بود. خانم میراج با یک بازی به عنوان کاتالیزور در جلسه ها کار را شروع کرد (که در بخش های گذشته به عنوان Game storming توضیح داده شد) و در ادامه بازی های کوچک تری هم برای افزایش خلاقیت و توسعه ارتباط در میان فرهنگ های مختلف اضافه کرد. میراج که اهل سیاتل بود با درک اینکه تا چه حد گیمیفیکیشن می تواند به سازمان کمک کند خود را در نوک پیکان یک تغییر می دید. از طرف شرکت به او 12 ماه فرصت داده شد که با بازی Go Leadership بتواند کاری کند که از طریق این بازی مجازی ، مشاوران در دنیای واقعی رشد کنند.

این بازی شامل چالش هایی بود که از طریق پرسش و امتحان پیش میرفت و موقعیت های مواجهه با مشتریان پیچیده را شبیه سازی میکرد. Go به نوعی طراحی شده بود تا به مشاوران کمک کند تا بهترین عملکرد را در موقعیت های سخت داشته باشند و در مسیر مدیریتی هم پیش رفته و توانمندی هایشان هم محک زده شود. هرچقدر در بازی عملکرد بهتری داشته باشند مزایای مالی و غیر مالی بیشتری دریافت می کردند. در کنار این، Go امکاناتی داشت که اگر یکی از این مشاوران در کار خود در همراهی با مشتری به چالشی بر میخورد، برنامه به صورت خود کار آموزش های مرتبطی را برایشان ارسال میکرد تا در حل این چالش به کمکشان بیاید.

میراج با انگیج کردن رده های بالای سازمانی در NTT نیز توانست کاری کند که دنیای حقیقی و مجازی با هم مرتبط شوند و هیجان در کار جریان پیدا کند.

بازی کردن
بازی کردن یک فعالیت است که انجام می دهیم تا چیزی را مجددا خلق کنیم و لذت ببریم ! از ماهیت خود کلمه اینطور بر می آید که از فضاهای کار بسیار دور است. اما ثابت شده است که این روش برای اصلاح مسیر و بازگرداندن نوآوری به سازمان بسیار مفید واقع خواهد شد. الکساندر ستایهر محقق در این حوزه نقش شانس و مهارت را در بازی بسیار مهم دانسته است. اما چالش اصلی این است که وقتی می خواهیم از این روش برای رسیدن به یک هدف استفاده کنیم، المان های اصلی آن شامل حس آرامش، خلاقیت، ارتباط و توانمندی از بین می رود. اما این چالش چگونه برطرف میشود؟

استارت آپ Woopaah در سانفرانسیسکو که توسط خانم استلا گریزونت بنیان گذاشته شده دقیقا روی همین چالش متمرکز شد. این شرکت از المان های روانشناسی مثبت استفاده می کند تا فضایی برای یادگیری، ارتباط و شارژ مجدد برای مدیران ایجاد کند. روش این بازی از طریق ایجاد هنر همکاری با کاربران غریبه برای عبور از یک مسیر پر پیچ و خم است که استرس ناشی از کار را از بین ببرد.
این دقیقا همان مفهومی است که گوگل برای اولین بار با عنوان مدل 70/20/10 نوآوری اعلام کرد. مدیر عامل سابق این شرکت اریک شمیت پیشنهاد کرد که در کار روزانه 70 درصد وقت کارکنان باید روی هسته اصلی وظایف کاری متمرکز شود، 20 درصد روی پروژه های خلاقانه کاری و 10 درصد روی چیز هایی غیر مرتبط با کار. این 20 درصد که به Perk در گوگل معروف است به تنهایی منشاء تولید محصولات جدید گوگل است که در زمانهای خالی و پر از خلاقیت هیجان انگیز خلق شده اند. با خلق این زمان برای کارکنان، گوگل این فرهنگ خلاقیت و تشویق تجربه خارق العاده خود را از طریق ایجاد امنیت و آرامش و عدم تنبیه شدن توسط مدیریت ایجاد کرده است.

مقر اصلی گوگل مملو از بازی هایی است که کارکنان می توانند انجام دهند مثل والیبال ساحلی و استخر، فوتبال و Xbox که اکنون به استانداردی برای شرکتهای پویا در سیلیکون ولی تبدیل شده است. Riley Gipson مدیر عامل یک استارت آپ به اسم Napkin Labs معتقد است که قدرت بازی برای خلق نوآوری بسیار زیاد است. مجله INC. نیز می گوید دلیل خلاقیت بالای بچه ها این است که میتوانند به راحتی بازی کنند. IDEO هم یکی دیگر از سازمانهایی است که از بازی ساختار یافته برای خلق نوآروی استفاده کرده است. این شرکت معمولا از نقش آفرینی (همزاد پنداری) به عنوان یک متد برای تحقیق در طراحی استفاده می کند. مثلا کارکنان این شرکت خود را به عنوان یک مریض در بیمارستان بستری کردند وهمه چیز را به دقت مطالعه نموده و فهمیدند که بیماران در تمامی این مدت باید به سقف چشم بدوزند واین سر آغاز خلق ابزارهایی بود که با پخش ویدئو روی سقف، طراحی بیمارستان ها را تغییر داد.

البته این روش بدون شک از یک شرکت به شرکت دیگر متفاوت است اما پیام اصلی این است که بازی باعث میشود مردم بهتر شوند. از سوی دیگر برنامه هایی مانند perk استرس ها را در محل کار متعادل ساخته و فضایی را برای رشد نوآوری ایجاد می کند.

برگرفته از فصل پنجم کتاب انقلاب گیمیفیکیشن – The Gamification Revolution

بزرگترین دغدغه و انگیزه من در زندگی کشف دنیای پیرامونه … اغلب اوقات با مطالعه و گاهی هم از طریق خلق راه های نوآورانه … نگاه به زندگی به عنوان یک بازی بزرگ که باید یاد گرفت و خوب بازی کرد خیلی هیجان انگیزه!

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

212 comments on “کاربرد شبیه سازی و بازی کردن در گیمیفیکیشن (Gamification)

  1. ممنون، متن قوی ای بود:-)

    بازی برای کنترل استرس یکی از ایده هایی است که من را به خود جذب می کند

  2. امیرحسین ثقه الاسلامی on said:

    من ترغیب شدم واقعا این مدل ۷۰/۲۰/۱۰ رو حداقل یک بار در شرکتمون پیاده کنم 🙂

  3. حسین وجدانی on said:

    مطلب جالبی بود و با یه ترجمه خوب خوندنی ترم شده بود
    پس این سرسره معروف گوگل اهداف دیگه ای رم دنبال میکرد و من نمیدونستم
    http://dl.3sotdownload.com/dl/90/2/google-office/google_office_in_zurich_1.jpg

    • بهار مازندرانی on said:

      متشکرم … سرسره گوگل یکی از اصلی ترین عناصر فرهنگی این شرکت است و فکر کنم وقتی خودشان هم داخل گوگل نصبش کردند تصور نمیکردند حرکتی به این بزرگی ایجاد کند.

  4. بهار مازندرانی on said:

    فکرکنم یکی از اولین زمینه های لازم برای اجرای این کار روحیه سرپرست تیم باشه … فکر میکنم شما از چنین روحیه ای برخوردار باشید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

8,443 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>