نقش گیمیفیکیشن در هدایت نتایج تجاری واقعی در حیطه بانکداری – قسمت دوم

موفقیت و شکست هر پروژه گیمیفیکیشن به میزان زیادی به طراحی و تجربه کاربری بستگی داشته و ارتباط زیادی با صلاحیت کارمندان بانک ندارد. طبیعی است که بازیها به وسیله افرادی که تجربه و بینش در نحوه تاثیرگذاری گیمیفیکیشن ندارند نباید طراحی و آموزش داده شوند.

در حالیکه بازاریاب ها و صاحبان فرایند ها در حال “انجام واقعی” کار هستند . شاهدان و مفسرین صنعت در مورد گیمیفیکیشن مینویسند و چالش این کار زمانی است که لازم باشد استراتژی ها و مفاهیم مورداستفاده در طراحی (گیمیفیکیشن) را در کسانی نهادینه کنیم که هر روز را با فکر کردن به این کار می گذرانند ( روز و شبشان این کار است). پیش از هر چیز آنها می دانند که ” چه چیزهایی باعث انگیزش در افراد برای ورود و پذیرش گیمیفیکیشن می شود و می دانند که چگونه کاربران را دوباره جذب کنند – بطور همزمان دانش و بینش لازم را درباره علاقه مندی های مشتریان و چگونگی به کار بردن اطلاعات بدست آمده از فعالیتهایانجام شده توسط ایشان، کسب می کنند.

خبرگان گیمیفیکیشن باید توجه داشته باشند که بانکها نیاز به اطمینان از این دارند که طراحی بازی در قالب مقررات و ضوابط مشابه بازی کردن آنلاین و ساختارهای عملیاتی از سرویسهای اطلاعات ، باشد.

طراحی بازی همچنین نیاز به تعیین بودجه محتاطانه دارد – در برخیمواقع تنها یک بار هزینه می شود در حالی کهبیشتر بازی ها نیازمند به روز رسانی مداوم در ظاهر ، حس و قابلیت هستند.

شاید بزرگترین چالش بانکی ها مواجه با مفهوم بازی به عنوان یک تاکتیک بازاریابی است – یک ایده خارجی برای بیشتر یا اغلب شرکتهای کارآفرین. ترکیب این فرآیند ها توسط تصمیم گیرانی تعیین شده که در سالهای قبل از فراگیری بازی در رسانه ها و ابزار ها بزرگ شده اند و تاثیر دقیق بازی روی نسل جوان را به خوبی “درک” نمیکنند.

بر اساس گزارش شرکت گارتنر که دو سال پیش انجام شد ارزش گیمیفیکیشن تا سال 2016 مبلغ 2.8 بیلیون دلار تخمین زده شده است. اما سوالات زیادی درباره آینده و پتانسیل واقعی آن وجود دارد.

طی تحقیق دیگری که INFOSYS در سال گذشته با تمرکز بر روی بانکهای  سراسر جهان داشت نشان داد که گیمیفیکیشن هنوز در ابتدای دوره رشد خود ، به خصوص در ایالات متحده ، قرار داشته است. طی این تحقیق که بر روی 160 بانک انجام شد ، یافته شد که کمتر از ده درصد بانک ها برنامه گیمیفیکیشن را فعال کرده اند ، اما دو سوم بانک ها در کارهای خود برای آن برنامه ریزی کرده اند.

گارتنر به طور منظم درباره گیمیفیکیشن تحقیقات انجام داده است. اولین اعلام رسمی آن اعلام گیمیفیکیشن به عنوان یک روند بسیار مهم بود و اینکه پیشنهاد داد گیمیفیکیشن به سرعت  بخشی اصلی در بیشتر شرکتهای بین المللی میشود. اما گارتنر از طرف دیگر تلاش های گیمیفیکیشن زیادی را نشان داده که تازه و خام است و همچنین پیش بینی کرد که چهار عدد از هر پنج فعالیت استقرار گیمیفیکیشن به علت ضعف در طراحی بازی با شکست مواجه خواهد شد. موسسه تحقیقاتی PEW یک تحقیق بزرگ از کارشناس برجسته آنلاین انجام داد و دریافت که کمی بیشتر از نیمی از آنها معتقد بوده اند که گیمیفیکیشن یک روند مستحکم است.

 

گیمیفیکیشن در بانکداری جهانی:

نقش گیمیفیکیشن در هدایت نتایج تجاری واقعی در حیطه بانکداری

در ادامه مثالهایی را در باره طراحی هایمختلف گیمیفیکیشن که در سرویسهای مالی به کار گرفته شده است می بینید:

–          مشتریان یک بانک بلغارستانی بااستفاده از نرم افزار موبایل آن بانک برای اجرا و سپس رسیدن به اهداف مالی و صرفه جویی پاداش می گیرند.

–          یک بانک سنگاپوری بازیهایی را برای بچه ها ایجاد کرده است که به وسیله آن بچه ها را با نام تجاری بانک و ایجاد وفاداری آشنا می کند. بازی های ماجراجویانه سرگرمی را با آموزش ترکیب کرده است تا به بچه ها بفهماند جمع کردن پول ، پاداشی بیش از خرج کردن آن برایشان دارد.

–          یک بانک سنگاپوری دیگر امتیازاتی در صفحه های نمایش تعاملی در دو شعبه بزرگ خود دارد که به مشتریان اجازه میدهد که کارت های اعتباری شخصی سازی شده طراحی کنند.

–          یک بانک اتریشی گیمیفیکیشن را برای همکاری افکار و طرح های آینده برای بانکشان به کار برده است، به کار گرفتن یک برنامه شبیه سازی استقراض در محیط فیسبوک که فقط در سطح مدیران ارشد بانکی به کار برده شد و بیشتر از 240 تن از مدیران را در یک بازه شش ماهه شرکت داد.

 

گیمیفیکیشن ممکن است برای موبایل و کامپیوترهای رومیزی یک تمرین بزرگ به نظر برسد اما صفحه های نمایش تعاملی در شعب بانکها می تواند یک نقش عمده در موفقیت یا شکست این نوع پروژه ها ایفا کند.

اولا” ، دفعات دانلود نرم افزار و فعالسازی ها به شدت بر آگاهی و تقویت مداوم ارزش به کار بردن آنها تاکید میکند. اگر مشتریان نرم افزار را مورد استفاده قرار ندهند ، پیغامها روی صفحه های نمایش بزرگ دفعات دانلود آنها را نشان داده و با این کار مشتریان را تشویق به دانلود بیشتر میکند. برای درصدی که نصب شده است ، آن صفحه های نمایش بزرگ بر اساس فعالیت و دفعات دانلود مشتریان تغییر خواهند کرد.

دوما” ، گیمیفیکیشن یک رقابت است، توام با پاداش و فشار مثبت. همچنین منبع داده ای غنی است. وقتی یک بانک میداند که مردم چه چیزی را مورد استفاده قرار میدهند، چه مقدار پول پس انداز می کنند، به چه اهداف رسیده و چه پاداشهایی را دریافت کرده اند، می تواند یک بانک اطلاعاتی فوق العاده برای به تصویر کشیدن روی صفحه های نمایش تعاملی در نمای بیرونی و یا داخل شعب بانک باشد.

مشتری افرادی را در شعبه می بیند که 1000 دلار در هزینه ها صرفه جویی کرده اند و یا اعتباراتی که با کمک های مالی بانک در ساخت مدارس یا کمپهای آموزشی همراستا است، این اطلاعات هدایتگر میتواند قدرتمند و موثر باشد.

و سوما”، بازی ها برنده دارد و برنده ها تمایل به داشتن لبخند و داستانهای موفق. بازاریابان بانک میتوانند تصاویر خاصی را برای نشان دادن مدلهای مختلف دستیابی به موفقیت به کار ببرند یا یک زوج به همراه تصاویرشان و داستان و اتفاقاتی که شاملبازی و اطلاعات اجتماعی آنها می شود را برای بیان یک رابطه احساسی شدید بین آن دو نفر نشان دهند.

نام مقاله : نقش گیمیفیکیشن در هدایت نتایج تجاری واقعی در حیطه بانکداری

فارغ التحصیل مهندسی الکترونیک و در حال اخذ کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی استراتژیک هستم. از ابتدای سال 88 تاکنون در صنعت خدمات بانکی خصوصا پشتیبانی خودپرداز فعال هستم. در حال حاضر علاوه بر فعالیت های قبلی روی تکنولوژیهای جدید و راهکارهای پیشنهادی به بانک ها هستم. در ضمن مدت کوتاهی است که به گیمیفیکیشن علاقه مند شدم و سعی در یادگیری کاربردهای گیمیفیکیشن در صنایع مختلف خصوصا بانکداری می کنم.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

3 comments on “نقش گیمیفیکیشن در هدایت نتایج تجاری واقعی در حیطه بانکداری – قسمت دوم

  1. امیرحسین ثقه الاسلامی on said:

    متشکرم ازت عماد خان عالی بود
    فقط اگر ممکن بود که بتونی روی این مثال هایی که در دسترس هست لینک هم می دادی که خیلی عالی تر هم میشد 🙂

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

8,442 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>