نگاه ویژه بازاریابان بانکی به گیمیفیکیشن

بازی ها سرگرم کننده هستند. به همین خاطر است که لفظ بازی در مورد آنها به کار میرود. دیکشنری وبستر وقتی می خواهد کلمه “game “ را تعریف کند در مقابل آن از کلمات ” Diversion ” به معنی تفریح و کلمه “ Amusement “  به معنی سرگرمی استفاده می کند.

در حال حاضر ، در جهان رو به رشد مبتنی بر موبایل، ” گیمیفیکیشن”  به عنوان یک نیروی عظیم در بازاریابی ظهور پیدا کرده است. شرکت هایی از قبیل Nike تا Verizon نرم افزارهای موبایلی را ایجاد کرده اند که اطلاعات پایه و اهداف قابل ردیابی را به کاربران از طریق بازی ها تحویل می دهند. این بازی ها سرگرم کننده بوده و معمولا” آسان هستند. آنها به صورت مجازی رقابتی را بین بازیکنان ایجاد و یک حس اجتماعی بودن پدید می آورند. اما آنها کارهای خیلی بیشتری نیز میتوانند به انجام رسانند. تجربه مشتری نسبت به خدمات و محصولات از طریق گیمیفیکیشن بهبودی چشمگیر می یابد.

صنعت مالی مخصوصا در کشور آمریکا مقداری عقب تر از منحنی رشد گیمیفیکیشن است .

اما اشتباه نکنید – گیمیفیکیشن در حال آمدن است.

در سرتاسر جهان ، بانک ها در حال حاضر در حال برداشتن گامهای بزرگ در مسیر گیمیفیکیشن بوده و نتایج تلاشهایشان قابل مشاهده است. بسیاری از این بازی ها پاداشها و مدالهایی را برای بررسی موقعیت مکانی یک شعبه بانک ، انتقال پول بین حساب ها و یا دست یابی به هدف صرفه جویی شخصی به مشتریان خود پیشنهاد می دهند.

اما نگاه ویژه بازاریابان بانکی به گیمیفیکیشن چگونه است ؟

بانک CITI در سنگاپور در حال درگیر کردن کارکردی مشتریانشان در نرم افزارهای اجتماعی مورد استفاده و شرکت دادن آنها در خدمات و محصولات است. پیشنهاد دادن خدمات و محصولات از کانال گیمیفیکیشن یک راه جذاب برای اندازه گیری  میزان موفقیت است. بانک CIMB مالزی در حال آموزش مفاهیم مالی به کودکان از سنین پایین است. این رویکرد از این جهت منطقی است که حدود 30 درصد از جمعیت فعلی کشور مالزی دارای سن 15 سال یا کمتر هستند.

بسیاری از بانکهای آمریکایی در حال استفاده از گیمیفیکیشن در جهت حفظ و افزایش مشتریان خود هستند. بر اساس پژوهشی که موسسه Infosys انجام داد ه است، کمتر از 15 بانک از 160 بانک آمریکایی که تحقیق بر روی آنها انجام گرفته است یک سیستم گیمیفیکیشن داشتند. اما دو سوم این بانکها کاربردهاییاز آن را در کارهای خود داشتند.

بدون توجه به روشی خاص ، گیمیفیکیشن باید متناسب با مشتریان موسسات مالی باشد. این نکته مهمی برای بانکها و دیگری موسسات مالی است که به اطلاعاتشان برای درک مشتریان خود توجه داشته باشند – خدماتی را که مشتریان مورد استفاده قرار میدهند ، چیزهایی که باعث جلب توجه آنها می شود ، چیزهایی که آنها درباره بانک دوست داشته و یا ندارند. گیمیفیکیشن را صرفا برای ایجاد بازی و سرگرم کردن نباید ایجاد کرد.

گیمیفیکیشن ممکن است که یک روند قدیمی به نظر برسد ولی در صنعت مالی آمریکا یک راهکار جدید است. مشتریان آمریکایی آماده بازی کردن با موسسات مالی خود هستند. برای بانک ها و سایر موسسات مالی که می خواهند در دنیای دیجیتال به روز باشند ، اکنون، زمان ایجاد یک بازی موبایل است.

فارغ التحصیل مهندسی الکترونیک و در حال اخذ کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی استراتژیک هستم. از ابتدای سال 88 تاکنون در صنعت خدمات بانکی خصوصا پشتیبانی خودپرداز فعال هستم. در حال حاضر علاوه بر فعالیت های قبلی روی تکنولوژیهای جدید و راهکارهای پیشنهادی به بانک ها هستم. در ضمن مدت کوتاهی است که به گیمیفیکیشن علاقه مند شدم و سعی در یادگیری کاربردهای گیمیفیکیشن در صنایع مختلف خصوصا بانکداری می کنم.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

6 comments on “نگاه ویژه بازاریابان بانکی به گیمیفیکیشن

  1. پویان ثقه الاسلامی on said:

    عالي بود

  2. به نظرم بسیار جالب بود لطفا موارد بیشتری از پیاده سازی های گیمفیکیشن در حوزه پولی بانکی رو بررسی کنید

  3. بهار مازندرانی on said:

    دید اصناف مختلف به گیمیفیکیشن و توسعه از این طریق خیلی جالبه ، ممنون از این مطلب.

  4. Pingback: نگاه ویژه بازاریابان بانکی به گیمیفیکیشن

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

45,286 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>