چگونه مسیر شغلی را از طریق گیمیفیکیشن جذاب کنیم؟

header_profil_companie_REVEAL_by_L'Oreal_2011_650_3

Career path Gamification – L’Oréal experience

 

چگونه مسیر شغلی را از طریق گیمیفیکیشن جذاب کنیم؟

تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاه نمی‌دانند بعد از اتمام درس در کجا مشغول به کار خواهند شد. افرادی که جوان‌تر هستند مایلند که در کار اول به نوعی دارای حق انتخاب در خصوص ساعات کار و محل باشند. در دنیای کنونی خیلی از شرایط قدیم کار مورد استقبال قرار نمی‌گیرد مثلا اینکه روی یک صندلی بنشینند و در فکر بالا رفتن از نردبان سمت‌های سازمانی باشند، دیگر جذاب نیست. کارکنان جدید می‌خواهند در محل کار به اندازه بیرون از کار به رشد دست یابند. در این مسیر، بازی‌ها می‌توانند کمک کنند تا افراد به مسیر شغلی با معنی دست یابند و در عین حال عضو با ارزشی برای کسب و کارشان باشند. یکی از مسیرهای پیدا کردن شغل همیشه نمایشگاه‌های شغلی بوده که هیچ گاه مفید واقع نشده‌اند و همیشه یافتن فردی مناسب برای بهترین شغل‌ها به بهترین شرکت‌های استخدام سپرده می‌شوند.

شرکت لورئال غول دنیای لوازم آرایشی و بهداشتی، می‌دانست که به تعداد بیشتری کاندید‌های معتبر برای موقعیت‌های شغلی خود نیاز دارد و می‌دانست که به افرادی نیاز دارد که به هیچ وجه در محدوده رادارهای این شرکت نبودند. از برنامه نویس‌ها تا مهندسین فنی، این شرکت به استعداد‌های متفاوت نیاز مبرم داشت اما در قانع کردن آن‌ها برای اینکه این نیاز در این شرکت وجود دارد موفق نبود.

در سال 2010 این شرکت یک بازی با نام Reveal (آشکار کردن) را به عنوان یک رقابت برای استخدام راه اندازی کرد. این بازی به صورت مستقیم فارغ التحصیلان را هدف قرار داد و کاری کرد تا بتوانند محیطی که دوست دارند در آن کار کنند را طراحی و حس کنند. این شرکت این بازی را طراحی کرد تا به دانش آموزان و فارغ التحصیلان کمک کند بتوانند ببینند در کجای صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی استعدادشان بیشتر مورد استفاده خواهد بود و فرایند‌های مرتبط با بازاریابی و طراحی را درک کنند. از آن سو شرکت‌های جذب و استخدام نیز می‌توانستند به افرادی که در این بازی بالاترین امتیازها را آورده اند دسترسی داشته باشند و با در دسترس بودن یک فرصت شغلی، فرد مورد نظر را برای آن رده شغلی بیابند.
این بازی همچنین اجازه می‌داد تا بازیکنان به صورت مجازی فرایندهای شرکت لورئال را تجربه کنند، چیزی که برای تجربه واقعی آن می‌بایست به استخدام این شرکت درآمده باشند. این بازی روش جذب و استخدام شرکت لورئال را از طریق دادن فرصت به افراد برای پیدا کردن درک عمیق‌تری از کاری که می‌خواهند انجام دهند برای همیشه تغییر داد. حتی قبل از اینکه این بازی به صورت رسمی لانچ شود 21000 نفر برای حضور در آن اعلام آمادگی کردند. با وجود اینکه لورئال در مدت 20 سال قبل هم یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه استفاده از بازی برای جذب و استخدام بود اما این بازی منجر به موفقیت چشم‌گیری شد.

نوآوری در جذب و استخدام بوسیله بازی در دنیای واقعی
هر سال تیم‌هایی متشکل از سه نفر برای طراحی و بازاریابی یک خط تولید برای یک محصول جدید در یکی از 23 برند بین‌المللی لورئال رقابت می‌کنند این رقابت Brandstorm نام دارد . در سال 2012 تیم‌ها برای طراحی یک محصول جدید در برند Body Shop که برای محصولات طبیعی‌اش شهرت دارد رقابت کردند. این سلسله رقابت‌ها برای ایجاد مسیری برای شناسایی و ارتقا سطح کارکنان جوان و خوش فکر و مشتریان وفادار طراحی شده است. به عنوان بخشی از رقابت در سال 2012 لورئال از شرکت‌کنندگان خواست تا در طرح‌های خود شرایطی برای استفاده از رسانه‌های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی را اضافه نمایند. برندگان این دوره از رقابت‌ها در شهر پاریس از میان شرکت کنندگان از 40 کشور انتخاب شدند.
اگر نگاهی دقیق‌تر به این رقابت‌ها بیندازیم خواهیم دید که تنها در یک دوره از این مسابقات لورئال توانست به هزاران ایده محصولات جدید به همراه برنامه کامل بازاریابی آن دست یابد. هر کدام از این ایده‌ها نه تنها نمایانگر آن چیزی بود که نسل جوان می‌خواهند بخرند بلکه شرح کاملی هم از نوع روش خرید کردن مورد نظرشان داشت.
در سال‌های بعد نیز لورئال تصمیم گرفت به این رقابت‌ها نه تنها به عنوان یک روش بسیار بسیار کم هزینه برای جذب و استخدام کارکنان خوش فکر نگاه کند بلکه به نوعی این روش را تبیین کننده نوع ارتباط میان افراد و این شرکت هم دانست. در عین حال این رقابت توانست یک چرخه سالم از دانش و تعالی را در تمامی بخش‌های لورئال ایجاد کند. رده‌های بالای شرکت لورئال نیز بر تزریق این ایده‌ها به داخل شرکت متعهد بودند تا کارکنان جوان و تازه وارد از همان ابتدا با اهداف این شرکت هم راستا شوند. این بازی اهمیت خود را تا جایی به اثبات رسانده که معاون این شرکت خانم “سومیتا بنرجی” از آن به عنوان “ستون کلیدی استراتژی کسب وکار لورئال” نام می‌برد.

بزرگترین دغدغه و انگیزه من در زندگی کشف دنیای پیرامونه … اغلب اوقات با مطالعه و گاهی هم از طریق خلق راه های نوآورانه … نگاه به زندگی به عنوان یک بازی بزرگ که باید یاد گرفت و خوب بازی کرد خیلی هیجان انگیزه!

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

6 comments on “چگونه مسیر شغلی را از طریق گیمیفیکیشن جذاب کنیم؟

  1. معمولاً پست های مربوط به فصل های این کتاب، کلمات کلیدی خوبی برای ادامه مسیر دارد، البته من آخرین گزینه ای که درباره Reveal پیدا کردم به سال 2011 بر می گشت و نمی دانم که هنوز این مسیر ادامه دارد یا نه 🙂
    http://www.loreal.com/media/news/2011/nov/reveal-by-l%E2%80%99or%C3%A9al-2011

    ممنونم 🙂

    • بهار مازندرانی on said:

      ممنون از توجهتون . بله باتوجه به اینکه این کتاب در سال ۲۰۱۳ به چاپ رسیده به نظر میرسه اطلاعات جدید تر رو باید از خود لورئال کسب کرد و از اونجایی که این شرکت بسیار نوآور هست شاید در طول این زمان روی یک بازی نوآورانه دیگه سرمایه گذاری کردند.

  2. مطلب خوبی بود
    ممنون

  3. جواد نیک پیام on said:

    یکی از دغوعه های پیاده سازی چنین سیستم هایی همیشه بازگشت سرمایه بوده و هست و البته الان با تغییر فضای دانشی در مورد علوم شناختی مربوط به بازی ها دغدعه دیگری نیز اضافه شده: ریسک تاثیر بلند مدت. بهرحال متن بسیار جالبی بود. سپاسگذارم

    • بهار مازندرانی on said:

      جناب آقای نیک پیام با تشکر از بازخورد شما . تجربه موفق این روش ها در سازمانهای بزرگ نشان میدهد که در هر مرحله از طراحی و پیاده سازی به دنیال تاثیر بلند مدت هستند اما برای من بسیار جالب است بدانم که چرا از این موضوع با عنوان یک ریسک یاد کردید؟ ممنون خواهم شد اگر در چند جمله بیشتر مطلب را باز بفرمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

29,222 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>