گیمیفیکیشن و جذاب کردن فرایند آموزش

جذاب کردن فرایند آموزش از طریق استفاده از عناصر بازی و گیمیفیکیشن:

 در نوشته های قبلی دیدیم که گیمیفیکیشن چگونه توانسته فرایند های جذب و استخدام را در سازمانها بهبود بخشد . اکنون فردی را تصور کنید که به تازگی مدرک خود را در رشته هنر های کلاسیک گرفته و به دلیل پاره از مسائل در یک شرکت دارویی مشغول به کار شده است اما او از از حوزه دارو ها بسیار دور است. اکنون او به یکباره باید بتواند میان نسخه های دارویی تفاوت قائل شده و عناصر آنها را از هم تمیز دهد.
آموزش نیروهای انسانی گاهی اوقات می تواند درست به اندازه جذب و استخدام آنها سخت و دشوار باشد. شاید مجبور کردن این فرد به ساعت ها مطالعه مستندات و پاور پوینت های آن کسب وکار بهترین راهی باشد که شرکت ها اکنون پیش رو دارند. این روش ها تنها می توانند موجب انقباض عضلات گردن کارمندان جدید باشد اما دانشی که او باید از میان تمام این مدارک و مستندات به خاطر داشته باشند تنها آنهایی هستند که وقتی مستقیما به بخش اجرا میرود لازم دارد به خاطر آورد تا بتواند محصولی را بفروشد.

این دقیقا همان دلیلی است که شرکت Daiichi Sankyo را در سال 2007 سوق داد تا بازی Critter-killing game را بسازد. این شرکت مشغول تغییر بازار هدف از افراد دارای کلسترول به بیماران دیابت نوع 2 بود. در این حوزه میزان بسیار زیادی از حجم دانش جدید برای فروشندگان جوا ن وجود داشت. این شرکت به جای اینکه این نیرو های جوان را به قفسه کتابها و مستندات ارجاع کند برای آنها بازی Critter-killing game را درست کرد و این به نوعی استفاده از المان های گیمیفیکیشن بود. هر بار که کارمندان بوسیله آواتار خود می توانستند تعدادی از حیوانات مزاحم را از بین ببرند یک واقعیت علمی در مورد این دارو به آنها نمایش داده میشد. در ادامه بازیکنان می توانستند این دانش بدست آمده را با امتیاز ها تعویض کنند و یا ابزارها مبارزه بهتر دریافت کرده و یا بازی را به اتمام برسانند.

شرکتهای حوزه فناوری های نوین و سطح بالا که دارای محصولاتی با ماهیت متغییر هستند نیز به دنبال یافتن راه کار مناسبی برای آموزش های مبتنی بر پروژه های خود هستند. افرادی که به خوبی با موبایل و شبکه های اجتماعی آشنا میباشند در این مسیر بسیار پیش هستند و از این ابزار ها به خوبی استفاده میکنند. اما از آنجا که ماهیت کسب و کارها همواره بسیار سیال و پیچیده تر میشوند بهترین روش برای آموزش و در مسیر نگه داشتن کارمندان شاید این باشد که یک سیستم آموزش همیشگی وجود داشته باشد.

بر اساس تحلیل های بعد از استفاده درشرکت داییچی سانکیو، کارمندان از روش آموزش از طریق بازی بسیار استقبال کرده و آن را یک مسیر بسیار جذاب برای یادگیری دانستند. این شرکت گزارش کرده که بعد از اجرای این بازی کارکنان به سرعت توانستند بخش بزرگی از موارد آموزشی که دارای ماهیت دانش و فناوری بالا بودند را به خوبی دریافت کرده و به خاطر بسپارند. در ابتدا این بازی هیچ گونه جایزه ای نداشت اما با پیش رفتن آن و مشاهده تاثیر آن توسط مدیران ارشد به این نتیجه رسیدند که باید جایزه ای هم در آن گنجانده شود تا کارکنان با سرعت و اشتیاق بیشتر به استفاده از آن بپردازند. بعد از چند ماه که محصول بعدی آنها وارد شد این شرکت توانست از همین طریق به آموزش موثر کارکنان از همین طریق بپردازد!

استفاده از شبیه سازی در آموزش با گیمیفیکیشن

بیشتر افراد به یاد دارند که زمان مدرسه به خاطر شرکت در یک بازی به همراه دوستان سر کلاس نرفته اند. برخی دیگر که خوش شانس تر بوده اند خاطراتی در زمینه بازی هایی دارند که برای حل مسائل ریاضی سر کلاس انجام می شد. بدون شک این افراد همیشه آرزو داشتند که این کارها بیشتر اتفاق بیفتند و نه اینکه به نوعی استثنا باشند. به نظر منطقی است که اینگونه تصور کنیم که بیشتر ما دوست داریم از بازی برای یادگیری استفاده شود تا اینکه به هر روش دیگری با داده ها و اطلاعات بمباران شویم.

Untitleddgdsfg
یکی از نمونه های این موضوع برنامه ای بود که برای اداره دفاع و مبارزه با افشای اطلاعات و فساد ارتش ایالات متحده طراحی شد. بازی تشخیص پیشگیرانه افشای اطلاعات برای این طراحی شد تا به کارکنان بیاموزد چگونه موارد مرتبط با فساد و تقلب را تشخیص دهند. این روش برای جایگزینی روش معمولی بود که لیستی از موادی را نشان میدادکه منابع تقلب بودند تا کارکنان مجبور نشوند آن را به خاطر بسپارند. این بازی به نوعی به خاطر سپاری این موضوعات را تسهیل میکرد. این روش به بازیکنان اجازه میداد تا به عنوان یک مامور کشف افشای اطلاعات و فساد ایفای نقش کرده و از طریق اشاره و کلیک موارد را گزارش کنند.

بازیکنان می توانستند یکی از 7 نوع سناریو برای تحقیق در مورد افشای اطلاعات و فساد را انتخاب کنند. در هر کدام از این سناریوهای گیمیفیکیشن بازیکنان را به یک سری از صحنه ها راهنمایی میکرد که درهر کدام میتوانستند از طریق مشاهده، مصاحبه و جمع آوری شواهد تصمیم بگیرند که آیا در این سناریو افشای اطلاعات اتفاق افتاده است یا نه. برنده شدن در این بازی نیز بر اساس جمع آوری شواهد درست و پیروی کردن از یک تئوری صحیح بود.

درست مثل بسیاری از مهارت ها در این مورد هم میتوان گفت که تجربه و مهارت به تمرین بسیار نیاز دارند و واقعیت هم تنها یک قدم از تجربه ها فرا تر است. فرض کنید که برای آموزش یک مامور آتش نشانی او را برای مقابله با آتش خانه شما بفرستند. دقیقا به همین دلیل آنها همیشه برای تمرین از آتش های حقیقی استفاده میکنند اما فرض کنید اگر این افراد قبل از هر چیزی با تمامی سناریو ها از طریق آموزش آشنا میشدند و در این حالت تا چه حد بهتر میتواند بهتر عمل کند. این نوع آموزش تنها یک قدم عقب تر از تمرینات واقعی قرار میگیرند اما از حیث انتقال دانش و اطلاعات لازم از آن هم پیش هستند. نکته مهم این است که همه معتقدیم انجام دادن کار همیشه از مطالعه در مورد آن بهتر است و این همان موقعیتی است که گیمیفیکیشن در اختیار کسب وکار ها قرار میدهد.

با وجود تمامی مثال هایی که تا به این قسمت و در طول نوشته های گذشته به آن اشاره شد می توان دریافت که استفاده از روش های بازی در جذب و استخدام و آموزش در کسب و کارها هر روز رو به گسترش است و روش های سنتی را ناچار به تغییر می کند. در نوشته های آینده به روش های استفاده سازمانها از گیمیفیکیشن از حوزه سلامتی و تندرستی کارکنان اشاره می کنیم.

دنباله مطالب مرتبط با این مبحث را در نوشته های آینده دنبال کنید ….
برگرفته از فصل ششم کتاب انقلاب گیمیفیکیشن – The Gamification Revolution نوشته Gabe Zichermann

بزرگترین دغدغه و انگیزه من در زندگی کشف دنیای پیرامونه … اغلب اوقات با مطالعه و گاهی هم از طریق خلق راه های نوآورانه … نگاه به زندگی به عنوان یک بازی بزرگ که باید یاد گرفت و خوب بازی کرد خیلی هیجان انگیزه!

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

4 comments on “گیمیفیکیشن و جذاب کردن فرایند آموزش

  1. پویان ثقه الاسلامی on said:

    عالی بود

  2. حسین وجدانی on said:

    زیبا و آموزنده مثل همیشه

  3. جواد on said:

    با سلام خدمت تمام دوستان انجمن گیمیفیکشینی
    به تازگی با سایت شما آشنا شدم و در این مدت کم مطالب بسیار جدید، آموزنده و برانگیزاننده ای (مانند مطلب بالا) خوانده‏‏ ام. برانگیزاننده از این منظر که بنده دانشجوی دکتری رشته ی تکنولوژی آموزشی هستم و قصد دارم رساله ی دکتری خود را در زمینه ی گیمیفیکیشن در آموزش انتخاب کنم. با سپاس از همه ی شما

    • بهار مازندرانی on said:

      با تشکر از بازخورد شما . خوشحال خواهیم شد تا انعکاس هایی از توانمندی ها و دانش شما در سایت داشته باشیم. موفق باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

66,777 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>